मनोविज्ञान, मन र मनोविकृति
- वर्ल्ड दैनिक
- ३ साल अघि
- ३७१ पटक पढिएको
गराैव अधिकारी
मनोविज्ञान
करीब ७०,००० वर्ष पहिले, मानव जातिको एकाएक वर्चस्व स्थापना भयो । हिजोसम्म एकै वनमा सबै जनावरसँग समान परस्पर जीवन बाँचिरहेका मान्छे एक्कासी फुड चेनको ठूलै खुड्किलो पार गर्न सफल भयो । यो किन भयो त भन्ने टड्कारो प्रश्न हाम्रो सामुन्ने उभिएको छ ? तर यो प्रश्नको उत्तर चाहिँ, मानव मस्तिष्क को एकाएक स्तरोन्नतिसँग सिधै जोडिएको छ । मानिसले दिमागलाई धेरै कार्यमा संलग्न गराएको हुँदा शायद उसको मस्तिष्कको आयतनमा वृद्धि भएको हुन सक्छ ।
मानवले मूर्ति बनाउन थाले, अनौठो भाषामा आफ्ना सँग नौला बात गर्न थाले, कथा बुन्न थाले, कुरा बुझ्न थाले, बुझाउन थाले । अद्भुत विकास मानवमा भयो । मानव अब त्यो हेजोको जङ्गली मान्छे कहिल्यै रहेन । यो नवीन मान्छेले पछाडि फर्केर हेर्नै परेन र धेरै समय हेरेन पनि, हेर्दैन पनि । समयको चालसँगै, मानव सभ्यताले अकल्पनीय उपलब्धि हसिल गर्दै गयो । समाज देखी शास्त्रसम्म, दर्शन देखी दिक्षासम्म, अक्ष देखी अन्तरीक्षसम्म; मानवले आफ्नो सर्वश्रेष्ता पुष्टि गर्न कहीँ चुकेन ।
यत्तिका उपलब्धिको थाकमुनि लुकेको त्यो रहस्यमयी प्रश्नको उत्तरको केही अंश भने हामी मनोविज्ञानमा पाउन सक्छौं । आखिर के हो यो मनोविज्ञान जसले यो रहस्य उद्घाटन गरने सामर्थ्य राख्छ?
दुई शब्द “मनो” र “विज्ञान” को समासले बनेको यस ढिक्को शब्दको अर्थ मनको विज्ञान हुन जान्छ । अंग्रेजीमा मनोविज्ञान साइकोलोजी (Psychology) भैदिन्छ । दुई ग्रीक शब्द, साइकि(psyche) र लोगस (logus) ले बनेको साइकोलोजीको अर्थ पनि "मनको अध्ययन वा विज्ञान" हो । शाब्दिक अर्थकै सेरोफेरोमा घुम्छन् मनोविज्ञानका प्रचालित व्याख्याहरू ।
अरस्तु देखी फ्राएड सम्म आउँदा थुप्रै परिभाषामा परिमार्जित हुँदै आएता पनि, मानव मस्तिष्क र यसको व्यवहारकै परिवेशमा मनोविज्ञानको क्षितिज अटाएको देखिन्छ । पुराना सङ्कलित सम्झनाहरुले मनलाई निर्देशित गर्ने सार निकालेका अरस्तुलाई १९ औं शताब्दीका फ्राएडले मानव मस्तिष्को तीन तह हुन्छन् भनेर सादृश्य गरे । चेतन मन, अवचेतन मन र अचेत मनले बनेको मानव मन(मस्तिष्क), सँधै अचेत र अवचेतन मनको दासी रहने कुरा फ्राएड गर्छन् । फ्राएडलाई चुनौती दिँदै वाट्सन मानवीय व्यवहार नै मानवलाई बुझ्ने असल माध्यम हुने, भन्ने सिद्धान्त लिएर २० औं शताब्दीमा देखा पर्छन् । यसै लयमा विकासवादी मनोविज्ञान पनि शताब्दीको अन्त्यमा प्राकशमा आउँछ । २१ औं शताब्दी टेकिसक्दा मनोविज्ञानले सांस्कृतिक भिन्नता र मानवतावादी नवीन बिधा पनि आफ्नो धारमा संलग्न गरेको छ । यसरी मानव मनमस्तिष्कको रहस्य उद्घाटन गर्न चुनिएको विधा मानव मस्तिष्कको अध्ययन, यसका प्रकायहरु र मानव व्यवहार भित्र आफ्नो परिभाषा खोजीरहेको छ ।
यता पूर्वीय मनोविज्ञान भने करीब ५००० देखि ७००० वर्ष पुरानो हो भन्ने अध्ययनले बताउँछ । पूर्वीय दर्शनबाट प्रेरित यो विधा, मानव मनको सदैव अधीनमा भएको कुरामा बेसी जोड दिन्छ । मनको शान्तिको निम्ति समग्र मन मस्तिष्कको शुद्धता र परमात्मा सँगको संगमनै सर्वश्रेष्ठ उपाय हो भन्ने सिद्धान्त यहाँ हावी भएको देखिन्छ । श्री कृष्ण र गौतम बुद्धलाई सर्वोच्च मनोविद्, र गीता अनि बुद्धको शिक्षणलाई उत्कृष्ट मनोवैज्ञानिक विश्लेषण भन्ने कुरामा पुरै संसार एकै छत मुनि अटाएको छ । प्रशिद्ध विश्वविद्यालय एम्.आई.टी ईण्डीयामा पनि "वैदिक साईकोलोजी" भन्ने विषयमा स्नातकोत्तर आध्ययन गराउन थालिएको छ । एशियन साइकोलजी भनेर बृहत् बिधामा पूर्वीय मनोविज्ञानलाई विश्वभर अध्ययन अनुसन्धान पनि भैई रहेको छ ।
मन
मन, अंग्रेजीमा ‘Psyche’, एक ग्रीक श्ब्द हो । भित्री गहीरो विचार, मानव वा समूहको विश्वासलाई क्याम्ब्रिज शब्दकोशले मन भनेर परिभाषित गरेको छ । मानव मानसिकता र मान्छेको दृष्टिकोणलाई आकार दिने व्यक्तिगत धारणा नै मन हो भन्ने कुरा अक्स्फोर्ड शब्दकोशले गर्दछ । यता अमेरिकी मनोवैज्ञानिक समाज (ए पि सी) भने मनलाई मानव मनमस्तिष्कको समग्रता, जुन कुनै भौतिक जीव भन्दा भिन्न हो भन्न रुचाउँछ । इतिहास हेर्दा फ्राएडले पहिलो पल्ट "साइकि" शब्दको प्रयोग गरेको देखिन्छ । उनले दिएको मनको निर्माण र यसको परिभाषामा थुप्रै मनोविद्हरुले समर्थन देखाएका छ्न् ।
मानव मन तीन तहमा विभाजित भएको, र यिनै खण्डले मानिसकताको निर्माण र चलायमान गर्ने सिद्धान्त फ्राएडले विश्वसामु ल्याएका हुन्, जुन अहिलेको समकालिन मनोविश्लेषणको पनि मूल हो । फ्राएड सँगै अर्का महान् मनोविद् ‘कार्ल गुस्ताभ योङ’, जो विभिन्न धर्म र सभ्यताको ज्ञता पनि थिए; ‘मन’ लाई सम्पूर्ण मनोवैज्ञानिक क्रिया, अवचेतन र अचेत मन दुवैको केन्द्रविन्दु हो भन्ने विश्वास राख्थे ।
मानव मनमस्तिष्कलाई सजिलै सँग बुझ्ने हो भने हामीले मनका तीन तहलाई बुझन जरुरी हुन्छ । अचेत मन, जहिल्यै गुप्त रहन्छ, सम्पुर्ण मानव ईच्छा, चहाना र आवेगको खानी हो । सतही रुपमा नदेखिने र मनको गोप्य तहमा अवस्थित यस मनले प्राय मानवीय कार्यलाई निर्देषित गर्छ । जन्म र मृत्युको प्रवित्तिको पक्ष पनि यसमा आटाउँछ। अचेत मनलाई बुझ्न चेतन मनको आँखा अपरिहार्य हुन्छ । मनोविश्लेषणका पिता फ्राएड अचेत मनको दैनिक प्रभाव बारे तत्कालिन मनोविद् भन्दा अलिक बढी जिज्ञासु देखिन्छन् । "लापुस लिङ्गे" अध्ययनबाट फ्राएड हाम्रो दैनिक जीवनमा अचेत मनको दखल बारेमा प्रकाश पार्छन् । लापुस लिङ्गेलाई बोली विकार अथवा भाषण त्रुटि पनि भनिन्छ । जब हामी एउटा कुरा भन्न चहान्छौं र आखिरमा अर्कै कुरा भनिरहेका हुन्छौ त्यो बेला हामीमा अचेत मनको आक्रमण भएको हो भन्ने निष्कर्ष फ्राएड निकाल्छ्न् । यो लेखाईमा पनि उत्तिकै हावी हुने विषय हो । यसलाई फ्रयूडिएन स्लिप पनि भनिन्छ । बोलीमा मात्रै हैन हाम्रो स्मृतिमा पनि फ्रयूडिएन स्लिप उत्तिकै लागु हुने कुरा फ्राएडले आफ्नो किताब ‘द साइकोप्याथोलोजि अफ एभरी डे लाईफमा’ गरेका छन् ।
अचेत मनको चहाना र इच्छाको परिणात्मक इकाई चेतन मन हो । कुनै व्यक्तिको मानसिकता चेतन मनको माध्यमबाट बाहिरी संसारमा प्रकारित हुन्छ । उसको चहाना, विचार, धारणा , विश्वास, तर्कसंगत क्षमता, सब चेतन मनको कार्य हो । चेतन मन सँधै अवचेतन मनसँग परस्पर रहन्छ । मनवीय दैनिकी सरल सँग चेतनशील ढङ्गमा चलाउने मुख्य भूमिका चेतन मनको रहन्छ ।
तेस्रो मनको खण्ड अवचेतन मनले, मानवीय चेतनालाई गति दिने काम गर्छ । मानवले गरीरहेका कार्यलाई अझै चुस्त बनाउने र मस्तिस्कको भारलाई कम गराउनु अवचेतन मनको मुख्य काम हो । विश्व प्रसिद्ध वैज्ञानिक ‘द पावर अफ सब् कन्शिएस माइडका’ लेखक जोसेप मर्फि अवचेतन मनलाई मानव मनमष्तिस्कको अजर खजाना भन्छन् । मानवको पूर्ण क्षमतामा अवचेतन मनको माध्यमबाट मात्रै पुग्न सकिने कुरा उनले आफ्नो आजीवन अध्ययनको निष्कर्ष भनेका छन् ।
मनोविकृति(मनोरोग)
त्रिकोणीय मनको सङ्गमले बनेको मानव मनले नै मानसिकता, व्यक्तित्व, कुण्ठा, व्यवहार, अहम् जस्ता मानवीय गुणको स्थापना गर्छन् । मनोविकृति भन्नाले यिनै मानवीय गुणमा आएका विकार हुन् । मनोविकृतिका ठोस कारक येही हो भनेर भन्ने स्थितिमा मनोविज्ञान अझै पुगेको छैन, तर एउटा ठूलो मनोवैज्ञानिक जमात मानवीय मनको त्रिमुर्तिको असन्तुलनलाई नै विकृतिको प्रमुख आधार मान्छ। दिमागी रसायन असन्तुलन, आनुवंशिकता, रोगहरु, चिन्ता आदिले यो असन्तुलन ल्याउने गर्छन् । असामान्य विचार, व्यवहार र सोच जसले मानव चेतनाको स्थिरता भंग गर्छ त्यही मनोविकृति हुने परिभाषा मनोविश्लेषकहरूको छ । अमेरिकी मनोवैज्ञानिक समाज (ए.पि.सी) ले डि.एस.म-५ भनेर मौजूदा मनोरोगको सूची तयार परेको छ, जसको आधारमा कोही मनोविकारको शिकार भएको नभएको, र भएमा कसरी पहिचान र उन्मुलन गर्न सकिन्छ भन्ने विषयमा विस्तृत अंतर्दृष्टि दिन्छ ।
मनोरोग आफैमा निकै संवेदनशील विषय हो । दैनिकी नै कठीन पार्न सक्ने यो विकारबाट चाँडो भन्दा चाँडो निवारण पाउनु एकदम जरुरी हुन्छ । मनोरोग अरु रोगहरुझैं हुन र यसको उपचार पनि सम्भव छ । दक्ष मनोविद् सँग परामर्श लिए यसलाई सजिल्यै निको पार्न सकिन्छ । यदि यसको उपचार नगरे, केही मनोवैज्ञानिक समस्याहरुले शैक्षिक, कानूनी, सामाजिक र यौन समस्याहरुको नेतृत्व गर्न सक्छ । रक्सी विषाक्तता, लागूपदार्थ को अधीक मात्रा, आत्महत्या, र हिंसात्मक व्यवहार पनि अन्य सम्भावित जटिलताहरु हुन् । मनोविकृतिका बारेमा फैलाईएका भ्रामक हल्लाहरुलाई सबैले आ-आफ्नो ठाउँबाट चिर्न आवश्यक छ । मनोरोग कुनै पाप हैन र सबै मनका रोग पागलपन हैन भन्ने कुरा हामी सबैले बुझ्न जरुरी हुन्छ । हालै आएको महामारीले सबैको मनोदशामा असर पारीरहेको छ । अस्थिर्ता, चञ्चलपन, चिन्ता, अवसाद, खानकिमा आएका विकार जस्ता मनोरोग प्राय मान्छेमा कोभिड महामारी पछि देख्न थालिएको छ । विश्व स्वास्थ्य संगठनले करीब २० देखि २५ % मान्छे महामारीको समयमा मनोरोगको शिकार हुने प्रक्षेपण गरेको थियो । नेपालमा पनि यो समयमा आत्महत्या गर्नेको संख्या प्रत्येक एक लाखमा ३.७ देखि बढेर २४.९ सम्म पुगेको तथ्यांकले देखाउँछ । र यो अझै बढ्ने क्रममा छ ।
महामारीले हाम्रो मानसिक स्वास्थ्यको महत्व र यसको चुस्तता बारे सबैमा एउटा जागरण ल्याएको देखिन्छ । सबैले यो विषयप्रति पछिल्लो समय निकै चासो लिएको देखियो र यो आवश्यक पनि छ । आफुलाई कुनै मानसिक समस्या छ भने खुलेर भन्नु आवश्यक हुन्छ । कति समस्या त बोलेरै समाधान पनि हुन्छ । समस्या जटील हुँदै गए, विज्ञसँग परामर्श लिन पनि हिचकिचाउन हुन्न । मानसिक स्वास्थ्य सबै भन्दा ठुलो धन हो भन्ने धारणा सबैमा जाग्रित हुन जरूरी छ । यदि आफुमा कुनै पनि मानसिक समस्या छ भने निम्न साईटबाट सहयोग लिन सक्नुहन्छ।
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4331482/
स्वस्थ रहौं, सुखी रहौं ।